Laboratorium 0

Laboratorium wstępne. Regulamin. Instalacja oprogramowania.

 

Regulamin i podstawowe informacje
 
Zadanie 0 - Przygotowanie środowiska

Zainstalować/uruchomić środowisko eclipse na komputerach laboratoryjnych oraz po zalogowaniu na WLK.

 

Instalacja eclipse na kontach domowych w laboratorium komputerowym
  1. Otwieramy terminal: Application  System Tools MATE Terminal
  2. Instalacja właściwa:
    1. Wpisujemy w terminalu eclipse-install
    2. Przechodzimy przez proces instalacji podążając za kreatorem (wszystkie opcje domyślne!)
    3. UWAGA! Instalacja w laboratorium trwa długo. To normalne.
  3. Środowisko eclipse uruchomiamy wpisując w terminalu eclipse
    • Przy pierwszym uruchomieniu środowiska i pierwszym tworzeniu projektu komputer będzie działał bardzo wolno. To się poprawi samoistnie przy kolejnych uruchomieniach.

 

Wirtualne Laboratorium Komputerowe

Adres WLK: https://wlk.fizyka.pw.edu.pl

Możliwość otworzenia w przeglądarce.

Login: s[USOS_id] np. s00012345678. Hasło: przy pierwszym logowaniu podawane przez kierownika laboratorium.

 


Pierwszy program

Pamiętacie najprostszy kod wypisujący napis na ekran w C++? Tak wygląda to w Javie: 

Hello World: C++ Hello World:  Java
#include <iostream>
 
using namespace std;
 
int main(int argc, char** argv)
{
    cout<<"Hello World!";
    return 0;
}
 
class Hello
{
    public static void main(String[ ] args)
    {
        System.out.println("Hello World!");
    }
}

Kompilacja: C++ Kompilacja: Java
g++ [lista plików do skompilowania]
javac [lista plików do skompilowania]

 

Zadanie 1 - Java w notatniku i terminalu

Utworzyć plik tekstowy o nazwie Hello.java i zawartości:

class Hello
{
    public static void main(String[ ] args)
    {
        System.out.println("Hello World!");
    }
}

Następnie skompilować go za pomocą polecenia javac

javac [lista plików do skompilowania]

czyli a naszym przypadku: javac Hello.java

I uruchomić:

java [nazwa klasy uruchamianej]

czyli a naszym przypadku: java Hello

 

Eclipse

Na zajęciach nie będziemy jednak pisać w notatniku, tylko korzystać ze środowiska Eclipse. Eclipse to bardzo popularne zintegrowane środowisko programistyczne (ang. IDE), czyli zespół aplikacji służących do tworzenia, modyfikowania, testowania i konserwacji oprogramowania. Pozwala na instalację dużej ilości różnych wtyczek, dopasowanych do potrzeb programisty. Więcej informacji: tutaj.

Podstawowe informacje które mogą się przydać dzisiaj na zajęciach:

1. Po uruchomieniu zostaniesz zapytany o workspace - katalog, w którym będą zapisywane nowe projekty

2. Tworzenie nowego projektu w Eclipse

Wystarczy wybrać z menu: (File/New/Project... -> Java Project -> wybrać nazwę projektu -> Finish)

3. Dodanie do projektu nowej klasy

 File/New/Class -> wybrać nazwę klasy -> Finish)

4. Dodanie do projektu nowej klasy zawierającej metodę main

 File/New/Class -> wybrać nazwę klasy i zaznaczyć pole dodające metodę main -> Finish)

 

Zadanie 2 - Aplikacja konsoli w eclipse
W środowisku Eclipse utworzyć projekt Lab0, paczkę zadanie2 oraz klasę HelloFromConsole posiadającą metodę main() która wypisze na ekranie frazę "Hello World!".
 
 
Zadanie 3 - Aplikacja GUI w eclipse

W środowisku Eclipse stwórz paczkę zadanie3 a w niej stwórz klasę o nazwie CreateGUI posiadającą metodę main(). Wewnątrz metody main() wpisz kolejno:

JFrame frame = new JFrame(); 
frame.setSize(640, 480); 
frame.setVisible(true);

Uruchomienie takiego programu spowoduje pojawienie się pustego okna o zadanym rozmiarze.

Uwaga! Trzeba będzie również dodać następującą linijkę:

import javax.swing.JFrame;

Można to zrobić, używając podpowiedzi środowiska Eclipse.

Uwaga 2! Java 17, z jakiej korzystamy w naszym Eclipse, ładuje zależności w postaci tzw. modułów (ang. modules), czyli zestawów paczek. Żeby kompilator potrafił zaimportować pakiet JFrame, potrzeba podać odpowiedni moduł w Lab0/module-info.java:

requires java.desktop;