Laboratorium 0
Laboratorium wstępne. Regulamin. Instalacja oprogramowania.
Regulamin i podstawowe informacje
- Strona przedmiotu: http://java.fizyka.pw.edu.pl/
- Oficjalny Regulamin przedmiotu.
- Domyślne IDE zajęć laboratoryjnych: eclipse (można ściągnąć tutaj).
Zadanie 0 - Przygotowanie środowiska
Zainstalować/uruchomić środowisko eclipse na komputerach laboratoryjnych oraz po zalogowaniu na WLK.
Instalacja eclipse na kontach domowych w laboratorium komputerowym
- Otwieramy terminal: Application → System Tools → MATE Terminal
- Instalacja właściwa:
- Wpisujemy w terminalu eclipse-install
- Przechodzimy przez proces instalacji podążając za kreatorem (wszystkie opcje domyślne!)
- UWAGA! Instalacja w laboratorium trwa długo. To normalne.
- Środowisko eclipse uruchomiamy wpisując w terminalu eclipse
- Przy pierwszym uruchomieniu środowiska i pierwszym tworzeniu projektu komputer będzie działał bardzo wolno. To się poprawi samoistnie przy kolejnych uruchomieniach.
Wirtualne Laboratorium Komputerowe
Adres WLK: https://wlk.fizyka.pw.edu.pl
Możliwość otworzenia w przeglądarce.
Login: s[USOS_id] np. s00012345678. Hasło: przy pierwszym logowaniu podawane przez kierownika laboratorium.
Pierwszy program
Pamiętacie najprostszy kod wypisujący napis na ekran w C++? Tak wygląda to w Javie:
Hello World: C++ | Hello World: Java |
#include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char** argv) { cout<<"Hello World!"; return 0; } |
class Hello { public static void main(String[ ] args) { System.out.println("Hello World!"); } } |
Kompilacja: C++ | Kompilacja: Java |
g++ [lista plików do skompilowania] |
javac [lista plików do skompilowania] |
Zadanie 1 - Java w notatniku i terminalu
Utworzyć plik tekstowy o nazwie Hello.java i zawartości:
class Hello { public static void main(String[ ] args) { System.out.println("Hello World!"); } }
Następnie skompilować go za pomocą polecenia javac
.
javac [lista plików do skompilowania]
czyli a naszym przypadku: javac Hello.java
I uruchomić:
java [nazwa klasy uruchamianej]
czyli a naszym przypadku: java Hello
Eclipse
Na zajęciach nie będziemy jednak pisać w notatniku, tylko korzystać ze środowiska Eclipse. Eclipse to bardzo popularne zintegrowane środowisko programistyczne (ang. IDE), czyli zespół aplikacji służących do tworzenia, modyfikowania, testowania i konserwacji oprogramowania. Pozwala na instalację dużej ilości różnych wtyczek, dopasowanych do potrzeb programisty. Więcej informacji: tutaj.
Podstawowe informacje które mogą się przydać dzisiaj na zajęciach:
1. Po uruchomieniu zostaniesz zapytany o workspace - katalog, w którym będą zapisywane nowe projekty
2. Tworzenie nowego projektu w Eclipse
Wystarczy wybrać z menu: (File/New/Project... -> Java Project -> wybrać nazwę projektu -> Finish)
3. Dodanie do projektu nowej klasy
File/New/Class -> wybrać nazwę klasy -> Finish)
4. Dodanie do projektu nowej klasy zawierającej metodę main
File/New/Class -> wybrać nazwę klasy i zaznaczyć pole dodające metodę main -> Finish)
Zadanie 2 - Aplikacja konsoli w eclipse
Lab0
, paczkę zadanie2
oraz klasę HelloFromConsole
posiadającą metodę main()
która wypisze na ekranie frazę "Hello World!".Zadanie 3 - Aplikacja GUI w eclipse
W środowisku Eclipse stwórz paczkę zadanie3
a w niej stwórz klasę o nazwie CreateGUI
posiadającą metodę main()
. Wewnątrz metody main()
wpisz kolejno:
JFrame frame = new JFrame(); frame.setSize(640, 480); frame.setVisible(true);
Uruchomienie takiego programu spowoduje pojawienie się pustego okna o zadanym rozmiarze.
Uwaga! Trzeba będzie również dodać następującą linijkę:
import javax.swing.JFrame;
Można to zrobić, używając podpowiedzi środowiska Eclipse.
Uwaga 2! Java 17, z jakiej korzystamy w naszym Eclipse, ładuje zależności w postaci tzw. modułów (ang. modules), czyli zestawów paczek. Żeby kompilator potrafił zaimportować pakiet JFrame
, potrzeba podać odpowiedni moduł w Lab0/module-info.java
:
requires java.desktop;